Import och export sliter på lastbilarna
Våra kära lastbilschaufförer sliter något oerhört. Mil efter mil rullar lastbilarna över land och rike, över hav och nationsgränser för att nå sina mål. Utan alla lastbilstransporter hade världens ekonomi sett helt annorlunda ut. Förutsättningarna för import och export vore mer eller mindre lika med noll. Och vi handlar dessutom något kopiöst både inrikes och utrikes. Lastbilarna dundrar över motorvägarna och den tunga lastbilstrafiken sliter så klart på lastbilarna, deras däck, motorer och andra delar som så småningom kommer att behöva ses över. Då är det en himla tur att det finns så många verkstäder och bilhandlare där man kan hitta reservdelar både till personbilar och lastbilar.
Varför slänga det man kan byta ut?
För det vore ju ett gigantiskt slöseri och faktiskt helt ohållbart om man direkt skrotade en bil eller lastbil så fort någonting går sönder på den. Kan man byta ut en förbrukad del mot en annan och därefter få ett fordon som orkar gå många, många mil till är ju det naturligtvis det självklara valet. Det är ungefär som att låta en person dö på grund av njursvikt när det finns tillgängliga organdonatorer som kan ge den sjuka personen en ny njure. Ingen skulle väl överväga att låta personen dö?
Stora utbud av reservdelar
Reservdelar till fordon kan liknas vid just våra organ. Om någon av dem går sönder behöver det inte innebära slutet för helheten. Det innebär också att om man av olika skäl behöver skrota bilen kanske man kan rädda vissa fungerande delar. Det finns idag ett enormt utbud över hela landet när det kommer till reservdelar. Både för personbilar och för lastbilar. Är man främst intresserad av det senare och slår en googling på ”reservdelar lastbil” kommer man säkerligen in på TPlastbilsdelar AB:s hemsida. Annars finns här en genväg: https://tplastbilsdelar.se/