Nå världen med dina idéer

14 juni 2020 jonas olsson

Vet du vad skiftnyckeln, dragkedjan och datormusen har gemensamt? De är svenska uppfinningar. Om du själv är något av en uppfinnarjocke så kan det vara kul att ta en stund och fundera på sakers ursprung. Vilka behov var det som födde ideérna? Vilka problem löste de? Hur såg tekniken ut innan de nya lösningarna tillkom och vad har de betytt för utvecklingen? Om ovan nämnda exempel inte hade nått sin marknad och sina målgrupper så hade vi inte känt till dem. De hade antagligen fallit i glömska. Vad behöver du då tänka på när det gäller att lansera en uppfinning?

 

Vem är din kund?
Det är lätt att bli lite förälskad i sina egna spännande lösningar. Du känner kanske vittring på Nobelpris och vill snabbt söka patent i flera länder. Överst på prispallen står du och tar emot folkets jubel – i alla fall i dina drömmar. Drömmar är bra att ha, men samtidigt behöver de allra flesta människor en försörjning. Ett sätt kan vara att utveckla och sälja fiffiga ideer och lösningar. Vänta inte för länge med att prata med någon som kan hemsidor och marknadsundersökningar; till exempel en bra e-handel byrå i stockholm. Där får du hjälp att lägga upp rimliga planer med allt från formgivning och programmering till de digitala verktyg och tjänster du behöver.

 

 

Strunta i tekniken
Om vi alla satt och funderade på vad som krävs för att skicka en e-post, söka på nätet eller beställa hem mat i en app så skulle vi bli utmattade. Det rör sig om både digitala och praktiska delar, och där ingår långa rader av programmering, algoritmer och formler. Du behöver inte kunna allt, men för att komma igång och styra saken i din riktning är det viktigt att du tar kontakt för det första steget på resan och för att få inspiration av de som gått före.

Fler nyheter