Trimmad moppe ingen motoroptimering

19 maj 2020 william eriksson

Du minns säkert i högstadiet när mopeder blev ett allt större intresse bland dina klasskamrater och att mycket av en elevs popularitet i skolan kunde kretsa kring personens moped. Gick den snabbt, var snygg och kunde skjutsa kompisar hade man goda chanser att bli kungen på skolgården. Inte sällan kanske du fick höra att dina kompisar trimmade sina mopeder – det vill säga att man manipulerar motorns funktion så att den blir både snabbare och starkare och därför kan köra fortare än vad den egentligen är godkänd för. När man idag talar om motoroptimering kan det vid första anblick påminna om att trimma en motor, men det handlar faktiskt om något helt annat.  

 

Få ut max av bilen 

Motoroptimering handlar inte om att på ett olagligt sätt stärka en motor för att ett fordon ska kunna köra fortare än vad det lagligen får lov att göra. Nej, motoroptimering handlar kort sagt om att du ska kunna få ut så mycket av din bil som det bara är möjligt för att göra körningen mer effektiv och hållbar över tid. Vad man bland annat gör när man optimerar sin bil, motorcykel eller vilket fordon det än gäller är att man syftar till att öka prestandan, dess hästkrafter och vridmoment.  

 

 

Optimera bränsleförbrukningen 

Det ingår också i motoroptimering att man försöker få ned bränsleförbrukningen i samband med att man ökar bilens övriga kraft. Eller rättare sagt: förbruka så lite bränsle som möjligt för att få en så pigg motor som möjligt. Det kan lätt löna sig ekonomiskt i längden att låta sin bil gå igenom en motoroptimering. Detta är förstås inte att rekommendera att göra själv på egen hand hemma i garaget. För bästa resultat bör man istället ta kontakt med en lokal och duktig bilmekaniker eller verkstad som optimerar din bil professionellt och säkert. 

Fler nyheter